Relaxen in Mozambique - Reisverslag uit Xai-Xai, Mozambique van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu Relaxen in Mozambique - Reisverslag uit Xai-Xai, Mozambique van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Relaxen in Mozambique

Door: Antoine en Brigit

Blijf op de hoogte en volg Brigit en Antoine

10 Augustus 2018 | Mozambique, Xai-Xai

Mozambique

Als ik mijn slaapkamer uitloop, kijk ik meteen op zee waar de walvissen voor de deur liggen. We hebben besloten, de meeste in ieder geval, om een beschaaft ontbijt te nuttigen.
Yoghurt met muesli en fruit.
Oké, bakje yoghurt maatje groot danoontje, Mmhm. Toch maar wat toast erbij.
Het zonnetje schijnt dus lekker aan het zwembad. In de middag verlaat het zonnetje ons. De mannen, Wouter en Bas, gaan wederom op krabben jacht. Hoe hou je ze een dag zoet.
Vangst: 2 krabbetjes ter grootte van een pingpong bal.
S’avonds zelf een “braai” gedaan. De eigenaresse, Elna, had voor ons boodschappen gedaan. Veel groenten, vlees, fruit ed. Super.
Dit aangevuld met de krabben, was het een heerlijk diner.
Geprobeerd om de rest nog te verslaan met 30 seconds. Helaas niet gelukt. Al met al een heerlijk relaxed dagje.
Wat ik het fijnste vind in deze vakantie, is dat het zo goed gaat samen. Zo lang hebben we natuurlijk nog nooit bij elkaar gezeten. We hebben lol er worden geintjes gemaakt, spelletjes gespeeld, gestoeid, en goede gesprekken gehouden. Iedereen houdt rekening met elkaar. Dankbaar dat we dit zo samen mogen beleven.

Op dinsdag, 2e hele dag hier aan de kust, een prachtige dag. Ontbijt en daarna lekker naar het zwembad en zee. By the way: toen we opstonden werden verrast aapjes aan te treffen op de keukentafel en de kasten, (we hebben een open keuken). Lezen, zwemmen, zonnen, luieren, niets doen. Gewoon heerlijk relaxen aan het einde van de vakantie. ‘s Avonds voor de tweede keer BBQ’n, weer heerlijke Beef en kip, maar ook lekker veel groenten gegeten. Met z’n alles voorbereid, natuurlijk onder genot van een goed glas witte wijn.
Inmiddels doet de WiFi het niet meer...heeft ook voordelen.
Wat spelletjes gedaan, met name 30 seconds en daarna lekker slapen.
Elna, de eigenaresse heeft precies de goede boodschappen gehaald en
ons plan om 2 x zelf te koken/BBQ’n gerealiseerd. Ook vandaag weer walvissen gezien vanuit de ligbedjes bij ons zwembad, toch wel uniek.

Vandaag de derde volle dag aan het strand in Mozambique. De eerste dag in deze vakantie geen zonnig weer. Het is bewolkt, fris en er waait een harde wind. Dus lekker spelletjes gedaan in het restaurant met z’n allen. Brigit en ik hebben ook nog samen een strandwandeling gemaakt, onderweg honderden krabben aanschouwd, mooi gezicht.
Kaarten, poolen en andere spelletjes. Bas zorgt op vakantie altijd voor de spelletjes. Ook wat gelezen en links en rechts een praatje gemaakt.
Weer heerlijk gegeten in het restaurant. Eenvoudig restaurant met eenvoudige kaart, maar heerlijk eten.
Toch blij dat we 2 keer zelf geBBQd hebben.

Inmiddels is het donderdagochtend, de wind is gaan liggen. Tussen 11 en 12 uur komt Gavin ons weer ophalen om onze laatste nacht door te gaan brengen bij Maquada Lodge van François en dan morgen vliegen naar NL. Eerst van Nelspruit naar J’burg. Dan naar Rome, dan maar Düsseldorf. Hier komen we dan zaterdag aan.
De grensovesteek en reis vier dagen geleden naar Mozambique ging zeer voorspoedig. Dat was vandaag wel anders. Druk op de weg, opstoppingen en soms gevaarlijke taferelen, Mozambique is echt Afrika. Arm, recht van de sterkste, niet mooi, alle wild is door stropers vermoord, op straat gaat iedereen voor zich zelf. Blij dat we hier niet zelf rijden, maar ons laten rijden door de zeer ervaren Gavin. Hij haalde ons op samen met zijn vrouw (of vriendin). Gavin vervoerd 2-3 per week mensen van en naar Mozambique. Hij was dat ook zeer boos en nerveus dat wij aan de grens allemaal zijn bus moesten verlaten. Hij voelde alsof hij ons in de steek moest laten, had hij nooit eerder meegemaakt. Uiteindelijk alles goed gekomen. Rond half 8 waren we bij Maqueda, waar we David, de General manager ontmoette. Zeer vriendelijke en gastvrije Engelsman. Heerlijk gegeten, bij t kampvuur een Amarula gedronken en rond 10 uur - half 11 slapen.

In de ochtend er na, lekker ontbijt en gewandeld naar Crocodile bridge, onderweg nog een Kudu gezien.

Om 1 uur zodadelijk transfer naar Nelspruit.

Kortom: heerlijke dagen relaxen in Mozambique.

Groetjes
Antoine en Brigit