Topdag in Krüger National Parc - Reisverslag uit Marloth Park, Zuid-Afrika van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu Topdag in Krüger National Parc - Reisverslag uit Marloth Park, Zuid-Afrika van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Topdag in Krüger National Parc

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Brigit en Antoine

05 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Marloth Park

Vandaag staat een volledige dag game drive op het programma. Dwz we vertrekken om 05:00 en komen zo rond 17:00 weer aan bij de lodge. Het is de laatste kans die we hebben op het completeren van de Big 5, dus op hoop van zegen!
Van tevoren zijn we gewaarschuwd door onze gids dat het flink koud kan zijn in de ochtend. Het is van essentieel belang om flink veel lagen kleding aan te doen wordt ons medegedeeld. Onze eerste ochtend-drive in Welgevonden game reserve staat me nog vers in het geheugen. Daar vertrokken we een uur later in de ochtend en hingen de ijspegels tot een uur of 8 's ochtends aan m'n neus. Ik besluit hierom de tip van onze gids heel serieus te nemen. Thermoshirt, shirt, trui, vest, jas, ski-shawl, lange thermobroek, spijkerbroek, skisokken; kom maar op met die kou! Béétje jammer dat de temperatuur reuze meeviel deze keer, én we een jeep hadden met allerlei windschermen waardoor er amper kou de auto in kwam.. zweten was het!

Na een kleine rit over de snelweg rijden we het Krugerpark binnen bij de Crocodile River ingang. Vooraf hadden we al van mensen gehoord dat het zuiden van het park meer beesten bevatte en dus ook drukker was qua bezoekers. Groot park, dus prima denk je dan. Stond wel even een beetje raar te kijken toen we om 05:30 in de rij moesten gaan staan om het park in te mogen.

Eenmaal binnen kan het avontuur beginnen, en dat begint goed! Nog voor het licht begint te worden hebben we de eerste neushoorns, giraffes, olifanten en divers 'klein' grut al gespot! Ik schaar de antilope varianten hier ook even onder klein grut, al doet dat ze niet geheel recht. Het zijn er echter zó veel dat ons gezelschap ze eigenlijk niet eens echt bewust meer opmerkt heb ik het idee.. ik niet echt meer in ieder geval.

Het zonnetje is pas net omhoog als we ook de eerste leeuwen zien. 2 luie donders die lekker half over elkaar heen liggen en ons automobilisten aankijken met een blik van 'wat een gekkies'. Niet veel later volgt een soort zelfde beeld maar dan met een hyena. Ik moet ook zeggen dat het er wel een beetje onnozel uit ziet. Waar er ook maar iets speciaals te zien is wordt binnen enkele minuten de weg compleet geblokkeerd door een auto of 20-30. Als een soort XL metalen torren kruipt en wringt iedereen zich in auto's/jeeps/bussen/campers en zelfs een touringcar tussen en langs elkaar om maar een goed zicht/goede foto/goed filmpje te bemachtigen van het wild dat er te zien valt.

Door het vroege vertrek vanochtend hebben we nog niet ontbeten. Rond 09:00 stoppen we daarom even bij een soort 'safe-haven' in het park. Een met hekken omringd stukje, waar het grote wild en de 'predators' niet komen. Hier mogen we uit de auto, even benen strekken en plasje doen. Onze gids heeft heel lief ontbijt pakketjes gemaakt voor ons allemaal die we dankbaar nuttigen in het zonnetje. Bakkie erbij, vol energie voor deel 2 van de drive!

Het is grappig om te zien hoe alle rangers die de guided tours begeleiden elkaar lijken te kennen. Bijna elke keer als wij in onze typische toeristen-open-9-zitter-jeep-met-dak een andere typische toeristen-open-9-zitter-jeep-met-dak tegen komen stoppen beide auto's even om een klein praatje te maken. Ook wordt met elkaar gedeeld wie welke dieren waar ongeveer heeft gespot, zodat wij toeristen hier optimaal van kunnen genieten. Dat dit handig is blijkt nog voor de lunch. We rijden even kort naast een voor ons onbekende andere ranger met wie onze ranger een paar woorden wisselt. De ander rijdt in tegenovergestelde richting maar weet ons te vertellen dat een stukje rechtdoor voor ons genoeg moois te spotten valt. Een grote kudde olifanten en leeuwen o.a. Als we doorrijden vertelt onze Ranger dat die ander schijnbaar bekend staat als luipaarden-spotter pur sang. Wij vragen ons direct af waarom we hem dan niet volgen, want dat luipaard moeten we nou juist nog zien! Na een stukje doorgereden te zijn zien we de kudde olifanten in kwestie. Ze steken net een rivier over. Het zijn er een stuk of 20, van heel groot tot heel klein. Blijft toch indrukwekkend om te zien. We gaan er met zijn allen dan ook even helemaal in op.

Maar dan, opeens.. *tromgeroffel*

Van achter ons scheurt er opeens een toeristen-open-9-zitter-jeep-met-dak voorbij met daarin, jawel, de luipaarden spotter-ranger! Nog mooier is dat ie nog net even naar ons weet te schreeuwen 'LEOPARD LEOPARD LEOPARD!!'

Hoe die beste man het heeft kunnen zien terwijl ie de andere kant op reed is me nog steeds een raadsel, maar verdomd er zit 200 meter voor ons een luipaard op de weg! Niet dat wij dat met ons blote oog kunnen zien, wat mij betreft had het net zo goed een baboon kunnen zijn, maar onze ranger ziet het ook meteen. We racen achter de andere jeep aan en zijn bang dat we 'm gaan missen, dat ie achter een struik duikt en dat we 'm nooit zullen gaan zien.

Enkele benauwde momenten later zit ik naast een intens gelukkig Marloes. Het luipaard loopt een paar meter naast de weg, gaat even zitten, loopt een stukkie verder en springt uiteindelijk een boom in waar ie zich heel triomfantelijk gaan zitten wassen en ons, net als de leeuwen, aankijkt alsof we gek zijn.. en ergens is het nog zo ook, gek van blijdschap zijn we! Dit was de laatste kans, en voor velen van de groep al de 2e vakantie die hieraan gewijd wordt. Maar het is gelukt! Als 2e auto bij de spot dus een top plek, top foto's, top video's en de hele mikmak.

Op een roze wolk rijden we na zo'n 15min kijken weer verder. We gaan lunchen bij dezelfde spot als de ontbijt spot. Erg lekker gegeten, ondanks de kritieken die onze Duitse medereizigers met ons hadden gedeeld. Zij waren er gister geweest en het was echt niet-te-vréten.. nou wij vonden het wél lekker!

Na de lunch hebben we nog zo'n 2 uur doorgereden wat ook niks minder dan spectaculair was. We worden vandaag echt verwend met indrukwekkende en speciale momenten. We zien kuddes olifanten en buffels oversteken voor onze neus, we zien nijlpaarden op het droge en van heel dichtbij, we zien honderden en honderden impalas waarvan enkelen speciaal voor ons *kuch* een sprintje trekken en sprongen maken zoals je ze normaal alleen op national geographic ziet, kingfisher vogels die een duikvlucht van een meter of 20 het water in maken en er met een dikke vis weer uit komen, krokodillen die vissen vangen en voor onze neus opeten, apen met kleintjes op rug/buik die poseren voor de foto.. en last but not least óók nog een kudde giraffes vlak voor we het park weer uit rijden. Een perfecte laatste dag safari, kan het niet anders omschrijven.

Teruggekomen bij de lodge hebben we even een momentje met een drankje om te proosten op ons succes en plezier van vandaag. Daarna even chillen, opfrissen, nog een drankje en dan staat het diner voor ons klaar. We krijgen een kudu (XL antilope met héle grote krul-hoorns) steak met allerlei lekker eromheen. In het gelukzalige van de dag is deze steak ook perfect lekker! Goed glas wijn erbij, zwaar leven..!

Na het eten heb ik het het kampvuurtje op de vuurplaats maar eens even geïnspecteerd. Zo'n mooie dag vraagt om een chill avondje met een borrel bij het vuur. Tot mijn ontzet lag er slechts een klein smeulend hoopje as/hout.. gelukkig na enig speuren 2 zakken met houtblokken gevonden. Beide zakken maar meteen op het vuur gegooid onder het motto je moet er wat van maken. De complimenten van onze safari-gids en ook de park manager over de kwaliteit van het kampvuur heb ik met gepaste glimlach ontvangen. Of kwam die blije kop misschien toch een beetje van de Amarula bij de koffie..

Top dag was het vandaag! Beetje op tijd naar bed, want morgen om 07:00 staat de chauffeur klaar om ons naar Mozambique te brengen!

Groeten, Wouter

• 06 Augustus 2018 - 01:58

Marcel:

Wow, super gave ervaring.
    Veel plezier nog!

• 06 Augustus 2018 - 18:36

Anja:

Mooi verhaal Wouter.
    En prachtige dag zo te lezen.
    Groet Anja