Garden route en That Place ( The Crags) - Reisverslag uit The Crags, Zuid-Afrika van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu Garden route en That Place ( The Crags) - Reisverslag uit The Crags, Zuid-Afrika van Brigit en Antoine Verhoeven - WaarBenJij.nu

Garden route en That Place ( The Crags)

Door: Brigit

Blijf op de hoogte en volg Brigit en Antoine

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, The Crags

Bij deze ga ik even verder met het verslag van gisteren geschreven door mijn lieve echtgenoot.. We waren gebleven bij het etentje bij Joplin's. Op aanraden van Tim van de Lodge. Nou geen woord teveel gezegd. T-bone van 500 gram, en echt supermals. Ze hadden geen menukaart, alleen steak, steak, en nog meer steak. Oh ja , ze hadden ook lambshops. Wijn en bier was er voldoende. Antoine werd gevraagd de open haard bij te houden. Dat was gezien de temperatuur ook nodig. Het restaurant was apart, een soort Amerikaanse blokhut, maar erg gezellig.

De volgende dag (zondag) zijn we weer een stukje opgeschoven op de Gardenroute. Ongeveer anderhalf uur rijden naar The Crags. Onderweg gestopt in Knysna, een toeristische plaatsje aan de kust. Erg leuk, het leek heel erg op de pier bij SAN Fransisco. Hier hebben we in een art gallery een heel mooi beeld gekocht voor thuis, een modern art Neushoorn.

Doorgereden naar the Heads, een ontzettend mooi punt met uitzicht op de zee. De kust is hier geweldig, ruig en wild, en ongerept en ........ met dolfijnen. Onderweg boodschappen gedaan, want nu gaan we twee dagen overnachten in een geweldig huis op het Bramon Wine Estate. Naast een vallei, met uitzicht op de olifanten. We worden opgewacht door Jo, de eigenaresse van het huis. Een geweldige plek, veranda met braai en haard, voor bij mooi weer een zwembad, diverse terrassen. Afwas mogen we laten staan, komt de volgende morgen om 10 uur iemand voor (ze heeft tevens al onze was opgehangen en gevouwen). Hoezo verwennerij!!

Na ons geïnstalleerd te hebben, zijn we vertrokken naar monkeyland. Een leuke rondleiding door een natuurreservaat / opvangcentrum voor apen en primaten. Heerlijk uit eten geweest bij mooi Italiaans restaurant (Enrico) met uitzicht op de woeste branding en .... dolfijnen. Hierna boodschappen gedaan. We hebben deze avond heerlijk de open haard aangestoken en filmpje gekeken. Lekker lui.

Maandagmorgen. Vandaag mijn mama jarig 89 jaar. We bellen haar om 10 uur en staan klaar om te zingen, maar ze is de deur al uit. Proberen het later wel weer.

We worden om 10 uur opgehaald door Pieter, een vriend van Marc van de reisorganisatie. We gaan met hem naar een township (Kurland Village) waar hij diverse projecten voor heeft opgezet. Ontzettend aangrijpend en indrukwekkend, 70% heeft geen werk. De kinderbijslag is hun enige inkomen, armoe, armoe en nog eens armoe. Alcohol en drugsgebruik is erg hoog. We worden door verschillende mensen aangesproken. Ze kennen Pieter allemaal. Hij heeft veel sport projecten opgezet, maar ook, dat er na school eten is voor de kinderen. Volgens mij geeft hij daar vrijwel al zijn geld weg. Pieter is nu bezig een creche op te zetten, zodat de moeders, als ze even ergens kunnen werken hun kindjes kwijt kunnen. 30 kindjes in een ruimte zo groot als onze garage. Zo lief al die kindjes. Zoveel mensen die daar goed werk proberen te doen. De kindjes hebben allerlei mooi liedjes voor ons gezongen.

Vooral moeders had moeite haar tranen binnen te houden (altijd hetzelfde liedje). Al met al een zeer mooie en indrukwekkende ochtend. Ook nog even in de kroeg geweest, met Pieter was dat vertrouwd en veilig, maar je zou er niet alleen heen moeten gaan. Wat een ervaring.

Pieter heeft ons ook nog even laten zien waar hij woont/werkt, een wereld van verschil met het township wat we zojuist bezochten.

Toen zijn we vertrokken naar een soort opvangcentrum voor grote katten. Mooi allerlei soorten tijgers, panters, jaguars, poema's, leeuwen, hyena's en nog wat ander soorten. Vlug in Plettenberg bay boodschappen gedaan want vanavond gaan we zelf braaien.

Al met al een hele mooie dag. Vanavond heerlijk in ons mooie huis bbq'en en lekker uitrusten, spelletje doen en lezen.
Tot nu toe een fantastische reis. Morgen gaan we weer verder.

Wordt vervolgd.

Groetjes Brigit

• 30 Juli 2014 - 21:45

Marcel:

Hoi Fam. Verhoeven,

Allereerst proficiat met mams.
    Opvallend genoeg een verslag van Brigit na een bezoek aan primaten en restaurants met mega steaks, Antoine nog onderweg?
    Wat een avontuur om van de bungee jump maar te zwijgen.
    Hopelijk zijn ook jullie gezichten goed in beeld op de video ;-)
    Voor ons zit het er bijna op, morgen nog een dagje strand bij Alghero en vrijdag vroeg de terugvlucht.
    Groeten aan allemaal en nog veel genot daar.

De Verberktjes

• 31 Juli 2014 - 21:01

KoosKeet :

Hallo vakantiegangers ,wat een mooie vakantie zoveel indrukken .Ik geniet mee hoor ,hier alles goed mis jullie .Groetjes .Mama